09:22
Шкільна бібліотека у смартфоні

Бібліотекарка Панютинського ліцею ОЛЕНА СИДОРЕНКО про інформаційний фронт та роль на ньому шкільних бібліотек

«Ваш мозок може все. Абсолютно все. Головне, переконати себе в цьому. Руки не знають, що вони не вміють віджиматися, ноги не знають, що вони слабкі. Це знає ваш мозок. Переконавши себе в тому, що ви можете все, ви зможете дійсно все», – Роберт Кіосакі

Як під час карантину та війни ви організовували освітній процес?

Два Всесвіти – до і під час війни. Навіть в карантин було розуміння, що місяць-два, а потім знову може з’явитися кілька тижнів для роботи офлайн. Можна буде проводити заходи у майже звичних обставинах. Будь-яка дистанційка – це робота у форматі 24+, коли одночасно освоюєш нові технології, розробляєш прості алгоритми роботи з ними, шириш інформацію між учасниками освітнього процесу, допомагаєш у підготовці та проведені онлайн-уроків і сприяєш роботі комп’ютерного центру. Разом з тим опрацьовуєш місцеві видання на предмет історичних цікавинок про ліцей та селище, модеруєш кіноклуб медіапросвіти з прав людини, береш участь у проєкті «Цифрова освіта. Дія» та організовуєш на базі бібліотеки цифровий хаб. Потім курси, участь у конкурсах, листування з організаціями, котрі допомагають поповнювати фонди шкільних бібліотек, перші онлайн-зустрічі з письменниками, адвокаційна діяльність у складі творчої групи шкільних бібліотекарів України

Чому навчила вас війна?

Війна навчила цінувати життя. Два тижні переглядів новинного марафону і чітке розуміння того, що Перемогу не можна чекати сидячи на дивані. З’явилася потреба діяти: перераховувати кошти на підтримку ЗСУ, допомагати людям, плести маскувальні сітки, зібрати команду шкільних бібліотекарів Харківщини, аби підтримувати, допомагати та триматися разом. Період війни – це перші спроби організації онлайн-переглядів документальних стрічок в Клубі медіапросвіти з прав людини

Як змінився стиль Вашої діяльності у відповідь на події, що зараз відбуваються?

Я зрозуміла, що діяльність бібліотек закладів освіти дуже важлива, особливо у цей час. Наш фронт – інформаційний, а завдання шкільного бібліотекаря незмінні. Реалії сучасного світу  показали, що інноваційні освітні технології допомагають налагодити діяльність шкільної бібліотеки майже в будь-яких умовах: миру, пандемії COVID-19 та війни. Якщо в мирний час можна спланувати найрізноманітніші варіанти форм роботи, то на дистанційці варто зважати на безліч факторів, які не залежать від тебе. Сьогодні війна, і дехто скаже: «Яка шкільна бібліотека? Добре, що освітній процес більш-менш налагоджений! Головне – просто вижити», або «У цей час ми будемо займатися волонтерською діяльністю!». І всі вони, дійсно, праві, але робота шкільної бібліотеки є важливим елементом якісної організації освітнього процесу, а значить, свою діяльність вона зупиняти не може

У чому полягають головні ідеї, стратегії, трюки Вашого досвіду роботи?

Не полишаючи роботу із нашими читачами, намагаючись покращити стресостійкість користувачів книгозбірні, продовжуючи займатися звичними професійними справами, ми стаємо осередками рівноваги у цей складний час і «евакуюємо» шкільну бібліотеку у смартфон кожного нашого учня. Цей процес постійно ставить запитання та вимагає відповідей!

Перше і чи не найголовніше: Де проводити заходи і як організовувати спілкування?

Організація роботи шкільної бібліотеки в період дистанційної освітньої діяльності показала, що соціальні мережі, сайти та блоги можуть бути ідеальним майданчиком для спілкування між бібліотекою та її відвідувачами. Якщо бібліотека не завела до цього часу власного сайту чи блогу, час це виправити. Така інтернет-платформа дозволяє оперативно та самостійно вносити актуальну інформацію, при цьому залишаючись незалежним від обставин. Наприклад, корисними можуть стати покликання на навчальні програми і підручники, мультимедійні активності, краєзнавчо-історична та літературна сторінки. Звичайно, не забуваємо про академічну доброчесність!

Якщо ж ви хочете стати на крок ближче до учнівства, використовуйте всі можливі або найпопулярніші месенджери, сьогодні – це Telegram. Вони дають можливість отримувати зворотній зв’язок, проводити опитування, організовувати онлайн-зустрічі та мережеві акції. Роль стрічки новин бібліотеки чи методичного об’єднання можуть виконувати також Facebook і Instagram.

Більшість шкільних бібліотекарів вже об’єднані у різні за географією та призначенням Viber-групи та Telegram-канали. Тож в часи війни головне – продовжити спілкування, пропонуючи ідеї залежно від ситуації, в якій опинилася конкретна бібліотека чи заклад освіти. Пам’ятаймо: зараз усім дуже складно, і часто не до бібліотеки, тому допомогу та обговорення тієї чи іншої проблеми пропонуємо ненав’язливо. Найскладнішою та найвідповідальнішою є діяльність бібліотекаря на окупованій території чи в зоні бойових дій. Тут не до акцій та проєктів, головне – зібрати, почути кожного, дати можливість висловитися, допомогти зберегти фізичне та психологічне здоров’я.

Наступне, і не менш важливе запитання: Про що говорити і як?

Кожен медіаосередок бібліотеки, звичайно, матиме схожі ознаки, та все ж дечим і відрізнятиметься. Бібліотекар сам приймає рішення: який контент буде доречним і цікавим користувачеві. До початку війни у Facebook-спільноті бібліотеки КЗ «Панютинський ліцей» поширювалася інформація щодо занять з медіаграмотності, засідань кіноклубу «Docudays UA» та національно-патріотичних івентів. Важлива увага приділялася моніторингу інтернет-контенту та репостам потенційно важливих публікацій для майбутніх абітурієнтів, інформування підписників про наявні в закладі освіти видання та можливість отримання доступу до електронних версій підручників. У лютому 2022 року бібліотека ліцею стала ініціатором поетичного проекту «Літературний парнас Лозівщини», сутність якого полягала у привернені уваги громадськості до поезій місцевих авторів через поширення відеозаписів декламації у соціальних мережах, зокрема на сторінці бібліотеки ліцею. Варто зазначити, що проєкт діє і сьогодні. Актуальною є рубрика «Поради психолога», де групуються всі необхідні покликання. У розділах «Українські письменники дітям» та «Бібліотека/Навчання онлайн» пропонуються цікаві зустрічі, аудіотвори, електронні версії, записи уроків з усіх можливих предметів

І нарешті, які ж форми роботи обрати шкільній бібліотеці в умовах сьогодення?

Звичайно, багато що залежить від вашої харизми та вміння організувати роботу. Але, в будь-якому випадку,  варто пам’ятати, що учасники освітнього процесу не зможуть відвідати бібліотеку офлайн, взяти книгу чи стати учасниками заходу. Запропонуйте школярам онлайн-ігри з літератури, кросворди, пазли, віртуальні виставки. Актуальними є і ZOOM-конференції з психологами, письменниками та поетами краю. Використовуйте Google-форми аби отримати фідбек та, за потреби, внести корективи в заплановані вами активності та події.

Спираючись на Ваш досвід роботи, як дистанційно працювати не менш ефективно, ніж офлайн?

Не звертати уваги на обставини, а планувати… і проводити.

Що ви можете порадити колегам, які використовуватимуть ваш досвід у своїй професійній діяльності?

Не бійтесь нового.  Використовуйте в роботі ті соціальні мережі та месенджери, до яких звикли в буденному житті. Ви багато знаєте та вмієте. Прислухайтесь до себе та робіть так, як радить вам серце

Все, що Ви хотіли сказати, а ми не запитали!

Сьогодні шкільні бібліотеки, попри все, формують світогляд підростаючого покоління та сприяють інформаційній підтримці освітян. Ми працюємо для всіх учасників освітнього процесу. Давайте робити це разом!

Керівниця проєкту - Наталія Охрончук. Ідея - Владислав Акименко. Комунікація - Наталія Чернова. Літературна редакція - Олена Чижкова-Потейчук

Натхнення для цього проєкту його автори отримали тут: https://www.edcamp.ua/in-the-war/ та самостійно адаптували для реалізації в освітянському просторі Лозівської громади

Категорія: Освітні проєкти | Переглядів: 184 | Додав: cprpploz | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar